Egy gyönyörű, élethű látványtervvel sokkal könnyebb eladni egy konyhát, irodát, vagy bármilyen berendezést, bútort. Ehhez nem elég berendezni egy szobát, hanem a fényeket is megfelelően kell beállítani, hogy az árnyékok, színek és egyéb fényhatások élethűnek hassanak.

A fények megfelelő beállítása nélkül a látványtervek sötétnek, vagy éppen túl világosnak, fényesnek látszódhatnak. Sokan megelégszenek egy gyors, alap fénybeállításokkal rendelkező látványtervvel (amik természetesen szépek lehetnek már úgy is), de összevetve egy szépen bevilágított látványtervhez képest összehasonlíthatatlanul gyengébbek.

Fel lehet tenni a kérdést, hogy a két látványterv közül a potenciális vásárló vajon melyiket fogja választani, ha van összehasonlítási alapja?

Videónkban szeretnénk megmutatni a fénybeállítások alapjait és egy rövid áttekintést adni a különböző fények egyedi tulajdonságairól és viselkedésükről. Példánkban egy már előre berendezett konyhát fogunk használni és egyesével végigmegyünk a render különböző minőségi szintjein, amik elérhetőek a Piper 3D programban. A videó legelején a falbeállításokra is kitérünk, ugyanis a falak ki-bekapcsolása tud okozni néhány elsőre érthetetlen dolgot a látványtervben.

Fal-és nézetbeállítások

Megesik, hogy egy falat bár nem látunk, de mégis eltakarja a látványtervet, a program ugyanis kikapcsolja a fal láthatóságát, ha a nézet közel van hozzá. Érdemes tehát figyelni arra, hogy ne egy fal mögül próbáljunk képet készíteni, illetve kapcsoljuk ki azt a falat, amelyik bezavarhat a látványtervbe.

Szintén nagyon fontos egy megfelelő nézetet találnunk látványtervünkhöz. Sokat tud dobni a képen, ha találunk egy jó szöget, amiből a képünket elkészítjük. Amennyiben találtunk egy tökéletes szöget a látványtervhez, érdemes azt úgy hagyni és egy másik nézetben folytatni a szoba finomhangolását. A nézeteket a szoba jobb alsó sarkánál lehet állítani, a különböző nézetek számokkal vannak jelölve. A nézetünket automatikusan elmenti a program átkapcsolásnál, elég csak visszakapcsolni az eredeti előző nézetre és ugyanazt a képet fogjuk látni, mint mikor elkapcsoltunk. Vigyázni kell akkor, ha látószöget állítunk, ugyanis idő után a Pov-Ray máshogy fogja értelmezni a látószöget és így eltérő szögben fogjuk látni a kész képet, ahhoz képest, mint amit beállítottunk.

Alapfények

Az alap fények, amik egyéb fényforrás behelyezése nélkül is megjelennek, a két úgynevezett területi fény, illetve a szórt fény. Emellett minden, a látványtervbe bekerülő fényforrást (elszívó, ledcsík, csillár stb.) külön-külön szabályozni tudunk. A haladó fénybeállításoknál a fények erejét, a fénykúp tulajdonságait, illetve a fény gyengülésének a tulajdonságait is változtatni tudjuk. Ezek mellett a színkeverővel bármilyen színt adhatunk a fényeknek.

A két alapfényt a villanykörte ikonnal tudjuk megjeleníteni a szoba nézetben, ahol azok elhelyezkedését és színét lehet változtatni, egyéb tulajdonságaikat csak a fotórealisztikus megjelenítés ablakban lehet állítani, mint minden más fénynek. Ezek pont szerű fényforrások, a térben minden irányba egyenletesen világítanak. A két területi fény mellett, a szórt fény a harmadik olyan fény, ami minden látványtervben jelen van alapból, de bármelyiket ki is lehet kapcsolni. Általános szórt fény, ami egyenletesen világít mindent, anélkül, hogy árnyékot vetne.

Az alapfények mellett még használhatunk egy úgynevezett reflektort, amellyel a napfényt tudjuk utánozni. Ezt bárhova el lehet helyezni, csak a szobanézetben látszik maga a reflektor elem, a renderelt képben már nem.

A fényeket különböző csatornákon keresztül lehet állítani a fotorealisztikus megjelenítés ablakban. Azt, hogy a fény melyik csatornán van, a szoba nézetben tudjuk megnézni. Az elemek felsorolásánál, a fények mellett zárójelben láthatjuk, hogy melyik csatornán van az adott fény.

Fotorealisztikus megjelenítés

A fotorealisztikus megjelenítés ablakban az első beállítás a kép mérete, illetve a render minősége. Az egyéni méretezésre kattintva bármilyen kívánt felbontást adhatunk a képnek, az „arányos” kikapcsolásával bármilyen képarányt használhatunk. A látványterv készítés legelején érdemes alacsonyabb felbontást és alacsonyabb render minőséget használni, mivel ezek gyorsabban elkészülnek és elégséges információt kaphatunk a fények beállításához.

Ebben az ablakban már láthatjuk az összes fénybeállítást. Alapbeállításon csak a fények ereje állítható, a haladó fénybeállításokra kattintva jelennek meg a részletesebb beállítások. Első ránézésre ijesztő lehet, hogy ennyi beállítási lehetőség elénk tárul, de nem olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre látszik. Videónkban és leírásunkban is azon leszünk, hogy segítsünk a beállítások helyes használatában.

Renderminőségek

Minden minőségnél láthatunk egy rövid leírást a render tulajdonságairól. A 3.7-es verzióban az 1-es minőség már nem érhető el. A 6-os minőség csak a 3.7-es verziótól érhető el.

2-es minőség: Már ebben a minőségben is vannak árnyékok, de vonalsimítás még nincs. Ahogy már korábban is írtuk, ezt a minőséget csak akkor érdemes használni, ha viszonylag gyenge videókártyával rendelkezünk.

3-as minőség: Megjelennek már a tükröződések, felületi fények és a vonalsimítás. A látványtervkészítés legelején érdemes használni ezt a minőséget, hogy teszteljük a fények elhelyezését.

4-es minőség: Itt már megjelenik a szórt árnyékolás, vagyis az árnyékok nem tűélesek, mint az előző renderekben.

5-ös minőség: Megjelenik a teljes tükröződés (radiosity). A render itt már képes a színek továbbvivésére. A fényinformációkat képes tovább vinni tükröződő tárgyakról és „megfesteni” a környezetét. Megjelenik egy újabb sor a haladó beállításoknál, ahol a reflexiót tulajdonságait lehet állítani.

6-os minőség: Erőteljesebb reflexióhatás. Ezen a fokozaton tudunk természetesebb világításokat utánozni a legjobban, viszont már nagyon hosszú lehet a renderidő és nagyon fontos a megfelelő fénybeállítás is hozzá.

Részletes fénybeállítások

Fényerő: Értelemszerűen ezzel a csúszkával a fény erősségét tudjuk beállítani.

Gyengülés: Fények elhalását tudjuk beállítani. A gyengülés méretével azt tudjuk beállítani, hogy milyen távol haljon el a fény. Minél magasabb a szám, annál távolabb hal el a fény. A gyendülés hatásának állításával, a fény elhalásának a mértékét tudjuk állítani, tehát, hogy amikor elkezd elhalni a fény, ezt milyen gyorsasággal tegye.

Szpotlámpa gyengítéssel és anélkül

Terület fény (csak 4-es renderminőségtől érhető el): Az árnyék élességét tudjuk befolyásolni ezzel a beállítással. A méret értékkel meg tudjuk határozni, hogy milyen nagy legyen magának a fénynek a kibocsátási felülete. A darabértékkel megadásával a mintavételezést tudjuk növelni. Alacsony beállításon, ez szemcsés világítást tud okozni.

Szín: A színkeverővel bármilyen színt tudunk adni a fénynek.

Enyhén és erősen szórt árnyék.

Az úgynevezett helyi világításoknál lehetséges a fénykúp tulajdonságait is állítani. A helyi világítások gyakorlatilag az alapfényeken kívül minden más világítás jelentik, amiket a szobába behelyezhetünk.

Az első csúszka a fényerőállítás.

A második csúszkával a fénykúp szögét tudjuk állítani.

A harmadik csúszkával a fénykúp szélének az átmenetét lehet állítani százalékos arányban.

Szpotlámpa éles és átmenetes széllel

Az 5. renderminőségnél megjelennek a reflexióbeállítások. A két szélső csúszkával lehet a reflexiónak és a normál fénynek az arányát állítani. Érdemes ezt a két csúszkát együtt kezelni és egymáshoz arányosan állítani. A lépés csúszkával azt lehet állítani, hogy a fény hányszor pattanjon.

A 6. renderminőségnél megjelenik egy finomhangolás opció is. Itt igazából a reflexió minőségét tudjuk állítani 3 előre definiált fokozatban. Közepes, illetve erős beállításon már nagyon hosszú renderidővel kell számolni, még jobb gépeken is.

Renderelés ideje

A renderelés ideje több mindentől függ. A legjobban a renderminőség szintje, illetve a felbontás befolyásolja. Minél jobb felbontást, illetve minél részletesebb renderminőséget használunk, annál tovább fog tartani a programnak elkészítenie a látványtervet. Ezen felül a fényerősség és a fények mennyisége is befolyásolja a renderelés idejét, minél erősebb, illetve minél több fényt használunk, annál tovább fog tartani.

Amennyiben a legjobb renderminőséget kívánjuk használni, érdemes a renderelést olyan időpontra hagyni, amikor a gépet már nem feltétlenül kell egy ideig használni, ugyanis 6-os minőségen már tovább tarthat a képszámítás. Ahogy az az elején is említésre került, érdemes a világításokat alacsonyabb minőségben tesztelni emiatt.

Fénysémák

A Piperben találhatóak előre mentett fénysémák, illetve bármikor elmenthetünk egy jól bevált fénysémát magunknak. A fénybeállítások a 3.7-es verzióban a szobával együtt elmentődnek.

Az előre beállított, illetve korábban mentett fénysémák egy jó alapul szolgálhatnak a fénybeállításokhoz, de önmagukban, változtatás nélkül valószínűleg nem elégségesek egy minőségi, jól bevilágított látványterv elkészítéséhez. Az is ritkán fordul elő, hogy 2 különböző szobához ugyanazok a fénybeállítások ugyanolyan szép eredményt fognak alkotni, de hasonló szobáknál segítségünkre lehet egy előtte már jól beállított séma.

Alább mutatunk példát a 3, előre beállított fénysémára:

Nappali séma lámpákkal
Nappali séma lámpák nélkül
Éjszakai séma

Amennyiben kérdésük, véleményük van a cikkről, illetve a videóról, szívesen várjuk hozzászólásaikat a cikk alatt. A jövőben rendszeresen szeretnénk hasonló cikkekkel jelentkezni, hogy egyes témákat kicsit részletesebben érintsünk.

Köszönjük a figyelmüket, sikeres látványtervezést kívánunk!

Szóljon hozzá!