Jelenleg a PIPER rendszerben két, egymástól független fényforrást lehet definiálni, aminek a fénye a PIPER-ben meg is jelenik. Ezeken felül tetszőleges számú fényforrást lehet létrehozni (pl. halogén lámpák), amiknek a fénye a PIPER-ben nem, csak a POV-RAY rendszerben lesz látható. A fények 9 különböző kategóriába sorolhatók. Ezek tulajdonságai (fényerő, szín stb.) egymástól függetlenül állíthatók be.


 Ha belép a POV-RAY oldalra és a Haladó fénybeállítások kapcsolóval az ablakot lenyitja, megjelennek a fények beállításainak lehetőségei.


A legjobb renderbeállítás (Teljes reflexió plusz) esetén előjön egy újabb menüsor, ez 3 további minőségében erősödő képszámolást tesz lehetővé, viszont meg kell jegyezni, hogy főként az "erős" fokozat igen hosszú renderidőt képes produkálni, ez függvénye a jelenet összetettségének, de méginkább a fények számának, ez a Pov-Ray szoftver számítási metodikájából adódik.

Ezt a fokozatot úgy lehet kihasználni, ha megpróbálunk természetesebb bevilágítást utánozni a jelenetünkben

A PIPER-ben beállított fényforrások helye, iránya megmarad, de a fényerőt, színt a PIPER-től függetlenül itt be kell állítani.

Három különböző típusú fényforrást alkalmazhatunk:

  1. Általános szórt fény, ami egyenletesen világít mindent, anélkül, hogy árnyékot vetne.
  2. Pont szerű fényforrás, a térben minden irányba egyenletesen világít. Ebből kettő van (1. és 2. kategória). Ezek a Piper normál megjelenítésekor alkalmazott direkt fények.
  3. Szpot fényforrás. Adott irányba világít beállítható fénykúppal. Ebből hat létezik (3 - 8 kategória). Ezek elsősorban a Piperben használt halogén lámpák, de szabadon alkalmazhatók.


Egy fény típus tulajdonságai

  • Az 1. csúszka a fényerő állítására szolgál.
  • A 2. a fénykúp szögét állítja.
  • A 3. a fénykúp szélén lévő átmenetes rész méretének %-os meghatározására szolgál.

  Szpotlámpa éles és átmenetes széllel.

Gyengülés


Ez azt jelenti, hogy a fény ereje milyen mértékben gyengül a fényforrástól való távolság függvényében.
A 1. érték azt a távolságot határozza meg, ameddig a fény még hat. Ez nem egy direkt érték, a távolság függ a fényerőtől és a fénykúp szögétől is. Ha itt nincs érték megadva, akkor a fény gyengülés nélkül mindent egyforma intenzitással világít meg.
A 2. érték a gyengülés mértéke, ami 1, 2 vagy 3 lehet. Az 1-esnél gyengén, a 2-esnél erősebben, a 3-asnál nagyon hirtelen gyengül.

  Szpotlámpa gyengítéssel és anélkül.


Terület fény

Ez a szórt árnyékoláshoz szükséges, és csak akkor van hatása, ha a 4. , 5., vagy 6. minőséget választjuk. Ennek is két paramétere van, a méret és darab. A szórt árnyékolás úgy érhető el, hogy a fényforrást nem egy pontként, hanem egy területként értelmezzük. A méret paraméter ennek a négyzetes területnek az oldalméretét adja meg. A darabérték azt határozza meg, hogy ezen négyzet területén hány fényforrás van, ami a beállított szám négyzete lesz. Ez a funkció nagyon életszerűvé varázsolja a látványt, de az említett okok miatt lassítja is. Tapasztalataink szerint a darabértékben a 8-as a legideálisabb, ami homogén árnyékot ad, de még időben elfogadható. A méret változtatásával az árnyék szóródása állítható.

  Enyhén és erősen szórt árnyék.


Szín
Itt állítható be a fényforrás színe a megszokott színkeverővel


Teljes reflexió, radiosity (csak ötös és hatos renderminőségen jelenik meg)

Ez azt jelenti, hogy a közel lévő tárgyak színei is hatnak egymásra, visszaverődnek.

  • hatás (%) csúszkával beállítható a radiosity intenzitása.
  • lépés csúszkával lehet meghatározni, hogy hányszoros visszaverődést számoljon. A többszöri visszaverődéseknek köszönhetően, normál fényviszonyok mellet a kép sokkal világosabb lesz, mint amilyen más minőségben lenne.
  • Ezért itt a fény (%) csúszkával egységesen lehet a fényeket gyengíteni. Ha a hatást feljebb visszük, akkor a fényt lejjebb kell venni és fordítva. Ki kell tapasztalni az ideális beállítást!


Fénybeállítások mentése, sémák

  • Megadtunk pár alap fénysémát, ami segíthet az alapbeállítások felgyorsításában, illetve magunk is csinálhatunk, maximum 10 darabot.
  • Minden kép készítésekor a fények beállításai a képpel azonos nevű .dat kiterjesztésű fájlba elmentődnek, amiket az alsó listából az import ikonnal bármikor behozhatók  
  • A 3.7 -es verzió egyik újításaként már a szobák maguk is tárolják a fénybeállításokat.